Porters fem kræfter analyse

Hvis du har nogensinde lyttet til Warren Buffett snak om at investere, har du hørt ham nævne idéen om en virksomheds voldgrav. Voldgraven er en simpel måde at beskrive virksomhedens konkurrencemæssige fordele. Virksomhed med en stærk konkurrencemæssig fordel har store voldgrave og derfor højere avancer. Og investorer bør altid være bekymret med avancer.

Denne artikel ser på en metode kaldet Porters fem kræfter analyse. Harvard professor Michael Porter beskriver i sin bog konkurrencestrategi, fem kræfter der påvirker rentabiliteten af virksomheder. Disse er de fem kræfter han bemærkede:

Intensiteten af rivalisering blandt eksisterende konkurrenter

Truslen om løsning af nye konkurrenter

Pres fra erstatningsprodukter

Forhandlingsstyrke af købere (kunder)

Forhandlingsstyrke af leverandører

Disse fem kræfter, tilsammen giver os indsigt i en virksomheds konkurrencestilling, og dens rentabilitet.

Rivaler

Rivaler er konkurrenter inden for en industri. Rivalisering i branchen kan være svag, med få konkurrenter, der ikke konkurrerer meget aggressivt. Eller det kan være intens, med mange konkurrenter kampene i et cut-hals miljø.

Faktorer, der påvirker intensiteten af rivalisering er:

Antallet af virksomheder – flere virksomheder vil føre til øget konkurrence.

Faste omkostninger – med høje faste omkostninger som en procentdel af samlede omkostninger, skal selskaber sælge flere produkter til at dække disse omkostninger, stigende konkurrence på markedet.

Produktdifferentiering – produkter, der er forholdsvis ens vil konkurrere baseret på pris. Brand identifikation kan reducere rivalisering.

Nytilkomne

En af de definerende karakteristika konkurrencefordel er branchens adgangsbarriere. Industrier med høje adgangsbarrierer er normalt for dyrt for nye virksomheder at komme ind. Sektorer med lave adgangsbarrierer, er relativt billigt for nye virksomheder at komme ind.

Truslen fra nye udbydere stiger som adgangsbarriere er reduceret i en markedsplads. Som flere virksomheder ind på et marked, vil du se rivalisering øge og rentabilitet vil falde (teoretisk) til punktet, hvor der ikke er noget incitament for nye virksomheder at komme ind i branchen.

Her er nogle almindelige adgangsbarrierer:

Patenter – patenteret teknologi kan være en enorm barriere, der forhindrer andre virksomheder fra at deltage i markedet.

Høje omkostninger for indrejse-jo mere det vil koste at komme i gang med en industri, jo højere den adgangsbarriere.

Mærkeloyalitet – når mærkeloyalitet er stærke inden for en industri, det kan være vanskeligt og dyrt at komme ind på markedet med et nyt produkt.

Erstatningsprodukter

Dette er sandsynligvis den mest oversete, og derfor mest skadelige, element af strategiske beslutningstagning. Det er bydende nødvendigt, at virksomhedsejere, (os) ikke kun ser på gør virksomhedens direkte konkurrenter, men hvad andre typer af produkter folk kunne købe i stedet.

Når skifte omkostninger (omkostninger en kunden pådrager sig for at skifte til et nyt produkt) er lavt er truslen fra substitutter høj. Som det er tilfældet, når der beskæftiger sig med nytilkomne, kan virksomheder aggressivt pris deres produkter for at holde folk i at skifte. Når truslen fra substitutter er høj, avancer vil tendens til at være lav.

Køberstyrke

Der er to typer af indkøbsstyrke. Først er relateret til kundens prisfølsomhed. Hvis hvert mærke af et produkt er magen til alle de andre, vil så køberen basere købsbeslutning hovedsagelig på prisen. Dette vil øge den konkurrencedygtige rivalisering, hvilket resulterer i lavere priser og lavere rentabilitet.

Anden typen af køberstyrke vedrører forhandlingsposition. Større købere tendens til at have mere indflydelse med virksomheden, og kan forhandle lavere priser. Når der er mange små køberne af et produkt, vil alt andet resterende lig, virksomheden leverer produktet have højere priser og højere avancer. Omvendt, hvis en virksomhed sælger til et par store købere, vil disse købere har betydelige gearing at forhandle bedre priser.

Nogle faktorer, der påvirker indkøbsstyrke er:

Størrelse af køberen – større købere vil have mere magt over leverandører.

Antallet af købere – når der er et lille antal købere, de vil være tilbøjelige til at have mere magt over leverandører. Department of Defense er et eksempel på en enkelt køber med en masse magt over leverandører.

Køb mængde – når en kunde køber en stor mængde af en leverandører output, det vil udøve mere magt over leverandøren.

Leverandør beføjelser

Køberstyrke ser på den relative magt virksomhedens kunder har over det. Når flere leverandører producerer et commoditized produkt, vil virksomheden gøre sin købsbeslutning baseret hovedsagelig på prisen, som har en tendens til lavere omkostninger. På den anden side, hvis en enkelt leverandør producerer noget virksomheden har have, vil virksomheden har lidt gearing til at forhandle en bedre pris.

Størrelsen spiller en faktor her også. Hvis selskabet er meget større end dens leverandører og indkøb i store mængder, vil så leverandøren have meget lidt strøm til at forhandle. Ved hjælp af Wal-Mart som et eksempel, finder vi, at leverandører har ingen magt, fordi Wal-Mart køber i så store mængder.

Et par faktorer, der bestemmer leverandør beføjelser omfatter:

Leverandøren koncentration – færre antallet af leverandører for en given vare, jo mere strøm, vil de have over selskabet.

Skifte mellem omkostninger – leverandører bliver mere kraftfuld som omkostninger at skifte til en anden leverandør stigninger.

Entydighed af produkt-leverandører, der producerer produkter specielt til en virksomhed vil have mere magt end råvare leverandører.

Det er vigtigt at analysere disse fem kræfter og deres indflydelse på selskaber vi ønsker at investere i. Porter fem kræfter analyse vil give dig en god forklaring for rentabiliteten af en industri og virksomheder inden for it. Hvis du ønsker at vide, hvorfor en virksomhed er stand eller ude af stand til at gøre en anstændig fortjeneste, er dette den første analyse, du skal gøre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *